Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność"

Title
Przejdź do treści
23 kwietnia 2025 r. w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odbyło się spotkanie przedstawicieli Spółki pod przewodnictwem Piotra Wyborskiego, prezesa PLK ze związkami zawodowymi. Jego głównym celem było omówienie podwyżki wynagrodzeń dla pracowników PLK. Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Sikora, przewodniczący, Piotr Pazera i Roman Kowalski, zastępcy przewodniczącego sekcji.
22 kwietnia 2025 r. Rada Nadzorcza Polskich Linii Kolejowych S.A. wybrała Krzysztofa Drozdowskiego na nowego członka Zarządu – dyrektora ds. transformacji cyfrowej. Drozdowski stanowisko obejmie z dniem 28 kwietnia bieżącego roku.
Krzysztof Drozdowski jest menagerem z 20-letnim doświadczeniem w rozwoju i utrzymaniu systemów informatycznych domeny kolejowej.
W przeszłości związany z PKP Informatyka, od 14 lat odpowiedzialny za prowadzenie projektów cyfrowych oraz zarządzanie zespołami IT w PLK S.A. (ostatnio na stanowisku naczelnik wydziału w Centrali PLK).
Inżynier, absolwent Politechniki Wrocławskiej ze specjalnością bezpieczeństwo komputerowe.
Czas Wielkiego Postu trwa 40 dni (licząc tylko dni powszednie, do Wielkiego Czwartku). Charakteryzują go trzy filary: modlitwa, post i jałmużna.
Dla nas katolików to szczególny czas duchowego przygotowania do świąt wielkanocnych.
Brak co jakiś czas obecności podobnego okresu w naszym życiu, brak tej świętej refleksji przynajmniej raz w roku, wcześniej czy później jest w stanie wyjałowić nas z naszego człowieczeństwa i z naszej wrażliwości na słowo Boga i obecność innych ludzi.
Codzienność przynosi nam najróżniejsze sytuacje, gdzie musimy podejmować jakieś decyzje, dokonywać wyborów. Dotyczą one spraw błahych o niewielkim znaczeniu. Ale co wtedy gdy musimy podejmować decyzje ważne, o wielkiej wadze dla nas, ale i dla innych, z kategorii być albo nie być, wybierać pomiędzy dobrem a złem?
W czasie Wielkiego Postu każdy z nas podejmował osobiste decyzje także dotyczące wpisania się w te trzy filary, o których wspomniałem powyżej. Jasne, że obok nich można przejść obojętnie i zatrzymać się dopiero przy suto zastawionym stole świątecznym. Przecież można najważniejsze katolickie święto będące fundamentem naszej wiary bardziej potraktować jako dzień wolny od pracy niż pamiątkę Zmartwychwstania Pańskiego.
Zanim to nastąpi warto przypomnieć wybory - głosowanie zwykłych ludzi namówionych przez uczonych w Piśmie, żydowskich przywódców, które w Wielki Piątek wydało Jezusa na drogę krzyżową i śmierć na krzyżu.
W tym roku, nasze państwo, my wszyscy przyznający się do Polski, obchodzimy wyjątkowe rocznice: 1000-lecia Królestwa Polskiego oraz 500 lat od Hołdu Pruskiego.
Pomimo pedagogiki wstydu w 3RP wspieranej, przez niestety cały czas obecne w Polsce zewnętrzne wpływy – fakty są nieubłagane.
Niewiele państw na świecie może się pochwalić tak długą i wspaniałą historią. Polska w czasie 1000 lat stworzyła największą na starym kontynencie unię państw, broniących praw obywatelskich i wolności. Wolności politycznych i religijnych. Przez dekady charakteryzowała się najlepszą sztuką wojenną. Rzeczpospolita wielokrotnie skutecznie broniła Europy przed totalitarnymi zapędami; gdyby nie Grunwald, Chocim, Wiedeń czy Bitwa Warszawska i Solidarność historia Europy mogłaby potoczyć się inaczej. Znacznie gorzej.
„Solidarność” wystąpiła do Zarządu PLK z wnioskiem o wdrożenie w Spółce wzrostu wynagrodzeń dla pracowników będących członkami związku zawodowego oraz tych, którzy nie należą do żadnego związku zawodowego.
Wsłuchujemy się w oczekiwania pracowników, którzy pytają o podwyżki wynagrodzeń, o ich wysokość i termin wdrożenia.
Zdaniem „Solidarności” pracownicy zasługują na godne podwyżki chociaż by ze względu na wzrost efektywności pracy, stawiane przez PLK coraz większe wymogi oraz zwiększenie obowiązków i zadań.
Na nasze pismo otrzymaliśmy następującą odpowiedź.
W dniu 1 kwietnia 2025 r. w siedzibie Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) odbyło się zebranie Rady sekcji. Miało ono na celu przede wszystkim omówienie:
  • aktualnej sytuacji w PLK,
  • procesów optymalizujących zatrudnienie,
  • wzrostu wynagrodzenia dla pracowników PLK,
  • postulatów sekcji do dialogu społecznego z władzami PLK.
27 marca 2025 r.
W siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, na comiesięcznym posiedzeniu, obradowała Rada Nadzorcza PLK. W tym samym dniu, rano spotkał się Komitet Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się m.in. sprawozdawczością finansową w PLK, polityką rachunkowości, sprawami związanymi ze sprawozdaniami finansowymi za 2024 r. oraz audytami wewnętrznymi.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) analizuje proces wdrażania projektu mobilnego zwrotniczego w Zakładach Linii Kolejowych, głównie na podstawie przeprowadzonego pilotażu. Po weryfikacji kilku losowo wybranych lokalizacji gdzie zaplanowano zespoły mobilnych zwrotniczych stwierdziliśmy, że pracownicy nie są w stanie wykonywać nałożonych czynności zgodnie z przepisami i instrukcjami w czasie, w którym zostały one zaplanowane do realizacji.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” od dłuższego czasu zabiega o powstrzymanie nakładania dodatkowych czynności i zwiększania obciążenia pracą dyżurnych ruchu, a także czynienia go współodpowiedzialnym w każdym zaistniałym przypadku.
Nasze działania skupiły się głównie na interweniowaniu w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury (spotkania z wiceministrem Piotrem Malepszakiem – 20.02, 10.03, 12.03.2025 r.), w UTK (spotkanie, m.in. 12.12.2024 r.) i Zarządzie PLK oraz wystąpieniach pisemnych do ww. instytucji.
Poniżej zamieszczamy odpowiedź podpisaną przez Ignacego Górę, prezesa UTK na jedno z naszych ostatnich pism dotyczące powyższych zagadnień i szeroko pojętego bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów.
PIT, czyli podatek dochodowy od osób fizycznych, stanowi jedno z najważniejszych zobowiązań, które musi uregulować każda osoba osiągająca podlegające opodatkowaniu dochody. Rozliczenie PIT warto rozliczyć w 2025 r. za pośrednictwem programu online, który oferuje prosty w obsłudze kreator, pozwalający dowiedzieć się więcej na temat odpowiednich druków, szybko i bezpiecznie wypełnić deklarację, odliczyć przysługujące ulgi, a na koniec wysłać PIT do właściwego urzędu skarbowego. Jest to najłatwiejsza forma rozliczenia i do takiej Was zachęcamy.
„Solidarność” w PLK wystąpiła do Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wnioskiem o wdrożenie w Spółce podwyżki wynagrodzeń dla pracowników będących członkami związku zawodowego oraz tych, którzy nie należą do żadnego związku zawodowego.
Wsłuchujemy się w oczekiwania pracowników, którzy pytają o podwyżki wynagrodzeń, o ich wysokość i termin ich wdrożenia.
Zdaniem „Solidarności” pracownicy zasługują na godne podwyżki chociażby w kontekście stawianych przez PLK coraz większych wymogów oraz zwiększenia obowiązków i zadań.
W dniu 19.03.2025 r. w siedzibie Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) odbyło się spotkanie zespołu problemowego sekcji do spraw inżynierii ruchu. Oprócz członków zespołu i Prezydium SZIK uczestniczyli w nim przedstawiciele Centrali PLK: Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Łukasz Górnicki, pełnomocnik Zarządu, dyrektor koordynujący projekt mobilnego zwrotniczego.
W dniu 12 marca 2025 r. w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego do spraw Kolejnictwa (zespół rozpoczął obrady 20 lutego br.). Obradom, w których uczestniczyli przedstawiciele pracodawców kolejowych i związków zawodowych przewodniczył Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Grymel (przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu), Henryk Sikora (zastępca przewodniczącego KSK) i Marek Dębski (członek Prezydium KSK).
Większość współczesnych organizacji związkowych składa się z dwóch głównych grup członków: liderów oraz szeregowych uczestników. Liderzy powinni pozostawać wierni wartościom i ideałom reprezentowanego związku zawodowego, aby budować swoją wiarygodność w oczach członków. Rozwój związku zawodowego, niezależnie od jego szczebla (np. Krajowego Sekretariatu Transportowców, Krajowej Sekcji Kolejarzy, Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej, Komisji Zakładowej czy Koła), zależy przede wszystkim od skuteczności i zaangażowania jego liderów.
W dniu 10 marca 2025 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z Piotrem Malepszakiem, wiceministrem infrastruktury.
25 lutego 2025 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (28 stycznia 2025 r.).
Spółka PKP PLK S.A. zmienia się. Powstają nowe pomysły i stanowiska pracy. Jednym z tych pomysłów jest utworzenie stanowiska pod nazwą mobilny zwrotniczy. Jak każdy nowy pomysł tak i ten wymaga rozpatrzenia dobrych, ale i złych stron.
Po spotkaniu z Łukaszem Górnickim, dyrektorem - pełnomocnikiem Zarządu ds. zarządzania operacyjnego jest sporo wątpliwości co do organizacji pracy mobilnego zwrotniczego.
Na niekorzyść pracowników przemawia fakt, że stworzenie zespołów mobilnych poruszających się po obszarze sekcji eksploatacji wiąże się z ograniczeniem zatrudnienia, czyli krótko mówiąc przekwalifikowaniem na inne stanowisko albo zwolnieniem.
W dniu 24 lutego 2025 r. odbyło się zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Spotkanie miało na celu omówienie aktualnej sytuacji w PLK, oraz przyszłych wyzwań dotyczących wynagrodzeń i działań organizacyjnych w Spółce. Pierwszym tematem poruszanym podczas zebrania była sytuacja w PLK. Został zaprezentowany plan zatrudnienia na 2025 r., który ma na celu dostosowanie liczby pracowników do potrzeb organizacyjnych.

Galeria
Miesiąc luty to dobry czas na podsumowanie działalności związkowej za miniony rok i omówienie planów na przyszłość. W dniach 20-21.02.2025 r. odbyło się sprawozdawcze Zebranie Delegatów NSZZ „Solidarność” w Zakładzie Maszyn Torowych w Krakowie (IM). Na początku Mariusz Pilichowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” powitał wszystkich obecnych oraz zaproszonych gości m.in.: Tomasza Zaborowskiego, przewodniczącego Zarządu Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”, Ireneusza Dynowskiego, przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy (RSK) i Andrzeja Van-Selow, sekretarza Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej (SZIK).
W dniu 20 lutego 2025 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego do spraw Kolejnictwa. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele ministerstw, na czele z Ministerstwem Infrastruktury (obradom współprzewodniczył Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury), pracodawcy kolejowi i związki zawodowe działające w spółkach kolejowych. Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Grymel (przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu) i Henryk Sikora (zastępca przewodniczącego KSK).
Od 15 lutego 2025 r. w usłudze Twój e-PIT na podatników czekają zeznania podatkowe za rok 2024, wypełnione na podstawie danych, które posiada Krajowa Administracja Skarbowa. Rozliczając swój dochód nie zapomnij wskazać odbiorcy 1,5% podatku. Potrzebujących jest wielu i warto wesprzeć osobę potrzebującą z naszego środowiska lub którą znamy. To nic nas nie kosztuje, a może zdziałać wiele dobrego. Taka pomoc jest bezcenna. Tomek to cudowny chłopiec, ukochany synek Kasi Kamińskiej, zwrotniczej z IZ Sosnowiec. Urodził się, jako zdrowe dziecko. W trzecim miesiącu zdiagnozowano u niego padaczkę lekooporną i mutację genu. Rodzice w walce o zdrowie chłopca robią wszystko, by zapewnić mu jak najlepszą opiekę codzienną. Szukają ratunku i sposobu leczenia nieuleczalnej choroby. Jest on jedynym dzieckiem w Polsce z tak zmutowanym genem. Stała codzienna rehabilitacja jest kosztowna, ale i niezbędna dla życia Tomusia. Wspierając pomożesz osiągnąć Tomkowi samodzielność.

PRZEKAŻ 1,5% lub DAROWIZNĘ NA MÓJ CEL
KRS: 0000270809
Numer konta: 62 1600 1286 0003 0031 8642 6001
Cel szczegółowy/tytuł przelewu: Kamiński, 14307
Dziękuję! Tomek Kamiński
Film z IV halowego turnieju piłki nożnej o
Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność"
System GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) to specjalistyczna wersja sieci komórkowej GSM, zaprojektowana dla kolei. Służy do zapewnienia niezawodnej łączności głosowej i transmisji danych pomiędzy dyżurnymi ruchu, maszynistami i służbami technicznymi. Jest kluczowym elementem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), zwiększając bezpieczeństwo, umożliwiając zdalne prowadzenie ruchu pociągów i wspierając automatyzację. System GSM-R zastępuje przestarzałe systemy analogowe, poprawiając jakość komunikacji i interoperacyjność kolei w Europie.
Zaczęło się niewinnie od likwidacji dyżurnego peronowego… Pierwsze zmiany w pionie inżynierii ruchu PLK rozpoczęła od likwidacji tego stanowiska. „Solidarność” przystąpiła do dialogu z pracodawcą w efekcie, którego dyżurny peronowy zmienił nazwę na dyżurnego pomocniczego.
7 lutego 2025 r. związkowcy z NSZZ „Solidarność” z całego kraju oraz rolnicy protestowali w Gdańsku przed Europejskim Centrum Solidarności, w którym gościła Ursula von der Leyen wraz z pozostałymi członkami Komisji Europejskiej.
Nie zabrakło tam również członków naszej Sekcji Zawodowej z Ostrowa Wielkopolskiego, Nowego Sącza, Łodzi, Tarnowskich Gór i Gdańska oraz wielu innych zakładów, którzy wraz z Henrykiem Sikora i członkami Prezydium SZIK wspierali protest Komisji Krajowej.

Galeria
W dniu 05.02.2025 r. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) na wniosek Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” działającej w Centrum Realizacji Inwestycji (CRI), zorganizowała spotkanie z udziałem osób odpowiedzialnych ze strony pracodawcy za realizację inwestycji w PLK.
W spotkaniu uczestniczyli m.in.: Marcin Mochocki, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji, Piotr Majerczak, dyrektor CRI, Jolanta Pawluk zastępca dyrektora CRI, Iwona Kriger, przewodnicząca Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w CRI i Henryk Sikora, przewodniczący SZIK.
Z najnowszych informacji dotyczących pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Biuro Spraw Pracowniczych zakomunikowało m. in. o podstawach wymiaru: nagrody jubileuszowej, odpraw emerytalno-rentowych i wysokości dodatku za pracę w porze nocnej.
Paragraf 19, pkt. 7 Statutu NSZZ „Solidarność” mówi, że „organizacje zakładowe i międzyzakładowe tworzą, w miarę potrzeby, niższe jednostki organizacyjne Związku.
Niższymi jednostkami organizacyjnymi Związku są w szczególności: organizacje wydziałowe, oddziałowe, koła oraz organizacje podzakładowe”.
Komisje oddziałowe lub koła idealnie wpisują się w strukturę jednostek organizacyjnych PLK. W każdym z zakładów linii kolejowych działają co najmniej dwie sekcje eksploatacji (ISE), a w niektórych nawet pięć co umożliwia na zorganizowanie tyle samo kół co sekcji dodając Koło zrzeszające członków związku z biura zakładu.

Galeria
IV Halowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność" pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przeszedł do historii. Partnerami wydarzenia były: ZRK- DOM Sp. z o.o. w Poznaniu, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. w Krakowie i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. w Gdańsku.

Galeria
IV Halowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” został rozegrany 31 stycznia 2025 r. w hali MOSiR w Łowiczu. Wzięło w nim udział rekordowa ilość 17 drużyn (ok. 170 zawodników) reprezentujących jednostki organizacyjne PLK Polskie Linie Kolejowe S.A. i spółki Grupy PLK.
Zapisy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczące wskazania wysokości podstawy do wyliczenia nagrody jubileuszowej (pkt 3 Załącznika nr 12 do ZUZP) dla pracowników z odpowiednim stażem pracy dają Prezesowi Zarządu uprawnienie do wydania stosownej Decyzji.
Na jej podstawie, Decyzją Nr 7/2025 Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. z dnia 29.01.2025 r., średnie wynagrodzenie zasadnicze z IV kwartału 2024 r. w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., stanowiące podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej w 2025 r., wynosi 4 857,89 zł.
28 stycznia 2025 r.
Rada Nadzorcza PLK obradowała na comiesięcznym posiedzeniu w siedzibie Spółki. Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (19 grudnia 2024 r.).
Rada Nadzorcza PLK ma przypisane kompetencje w zakresie sprawowania stałego nadzoru nad działalnością Spółki we wszystkich obszarach jej działalności. Poniżej przekazuję informacje o najważniejszych sprawach, którymi Rada się zajmowała.
Już niedługo, bo od 2027 r. wejdą w życie kolejne przepisy w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z nich będzie system ETS 2, który obejmie gospodarstwa domowe korzystające z paliw kopalnych, a także transport drogowy.
W sektorze transportu Unia postuluje, by od 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze były bezemisyjne. Oznacza to w praktyce, że jeżeli będziemy chcieli mieć nowy samochód to tylko o napędzie elektrycznym.
W ostatnich dniach w Polsce coraz częściej pojawiają się informacje dotyczące prób wprowadzenia takich regulacji prawnych, które mogą prowadzić do ograniczenia wolności słowa w internecie i mediach społecznościowych. Przykłady takich informacji bez problemu możemy znaleźć w tekście np.: „Dziennik Gazeta Prawna” z dnia 13 stycznia 2025 r. oraz w wielu innych źródłach.
Zgodnie z doniesieniami, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) miałby prawo nakazywać blokadę treści uznanych za niezgodne z prawem w procedurze trwającej od 2 do 21 dni, bez wcześniejszego informowania autora treści.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PLK podjęło decyzję o odwołaniu z dniem 22 stycznia 2025 r. Piotra Kubickiego - członka Zarządu ds. transformacji cyfrowej.
W komunikacie podano: „Skarb Państwa oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że Spółka działa w sposób ciągły, bez zakłóceń”.
Początek roku to czas podsumowań, planowania, budowania budżetów i strategii działań na najbliższe miesiące, a także ustalenie nowych celów.
Zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 15 stycznia 2025 r. połączone ze spotkaniem świąteczno-noworocznym, rozpoczął przewodniczący Henryk Sikora.

Galeria
Obowiązek planowania urlopów wypoczynkowych przez pracodawcę jest jasno określony w art. 163 Kodeksu pracy. Stanowi on, że pracodawca ma obowiązek sporządzenia planu urlopów w oparciu o wnioski pracowników oraz z uwzględnieniem konieczności zapewnienia normalnego toku pracy. Przepis ten ma odniesienie również w regulaminach pracy jednostek organizacyjnych PLK, w których znajdują się zapisy, że urlop wypoczynkowy udzielany jest zgodnie z planem urlopów. Niestety, w PLK jeśli chodzi o planowanie urlopów na 2025 rok doszło do zaniedbań w tym zakresie, gdyż proces ten nie został jeszcze rozpoczęty i przeprowadzony.
Świąteczne spotkanie kolejarzy i ich rodzin rozpoczęło się Mszą św. w kaplicy Arcybiskupów Krakowskich. W czasie homilii ks. Grzegorz Szewczyk m.in. zwrócił uwagę, że w Kościele trwa Rok Jubileuszowy, który jest okazją do głębszego zjednoczenia się z Chrystusem, do czerpania mądrości, siły i łaski do życia zgodnego z Ewangelią. – Jesteśmy pielgrzymami nadziei – to wielkie zadanie, jakie zadał nam Ojciec Święty Franciszek – mówił ks. Grzegorz Szewczyk nawiązując do hasła Roku Jubileuszowego zachęcając, by dawać nadzieję każdemu, z kim się spotkamy.

Galeria
Z inicjatywy Andrzeja Glicy, przewodniczącego „Solidarności” w Pomorskim Przedsiębiorstwie Mechaniczno-Torowym w Gdańsku (PPM-T), 10 stycznia 2025 r. odbyło się zebranie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność”. Uczestniczyli w nim m.in.: Henryk Sikora, przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK), Michał Ulatowski, prezes PPM-T (od października 2023 r.) i Beata Bednarczyk, członek Zarządu.
W manifestacji 9 stycznia 2025 r. przed siedzibą Ministerstwa Aktywów Państwowych w Warszawie związkowcy z Regionu Śląsko-Dąbrowskiego NSZZ „Solidarność” protestowali przeciwko zamykaniu elektrowni Rybnik oraz elektrowni Dolna Odra.
Manifestacja rozpoczęła się przed warszawską siedzibą spółki PGE Polska Grupa Energetyczna (która zdecydowała o przyspieszonej likwidacja), a następnie protestujący przeszli pod Ministerstwo Aktywów Państwowych, od którego ta decyzja zależy.
9 stycznia 2025 r. w Warszawie ponad 5 tysięcy związkowców z „Solidarności” zaprotestowało przeciwko Zielonemu Ładowi i jego skutkom w postaci zamknięcia polskiego przemysłu, górnictwa i energetyki i w konsekwencji likwidacji tysięcy miejsc pracy.
Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie brutto w Polsce wzrosło z 4 300 zł do 4 666 zł, co oznacza wzrost o 366 zł w porównaniu z wysokością obowiązującą od 1 lipca 2024 r. (minimalna stawka godzinowa wzrośnie do 30,50 zł). Wzrost od stycznia br. będzie jedynym w tym roku, a nie jak to miało miejsce w poprzednich latach, gdzie minimalne wynagrodzenie podwyższane było dwukrotnie (styczeń i lipiec).
Na podstawie zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego w PLK spowoduje to wzrost niektórych dodatków do wynagrodzenia.
Oczekiwana od kilku tygodni przez pracowników PLK nagroda finansowa – jednorazowa wypłata została sfinalizowana. Środki finansowe na ich wypłatę pochodzą z oszczędności funduszu wynagrodzeń, gdyż spółka pracowała w ciągu 2024 r. niższym zatrudnieniem niż wynikało to z planu o ok. 200 etatów. Ponadto swoją „cegiełkę” mającą wpływ na wysokość nagrody mają niektóre zakłady, które niewykorzystane fundusze przekazały do Centrali PLK.
Reasumując, ważne jest, że dodatkowe pieniądze w formie nagrody zostaną pracownikom wypłacone, a jej wysokość jest miłą niespodzianką i dobrym rozpoczęciem 2025 r.
19 grudnia 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się sprawozdawczością PLK i raportami z audytów wewnętrznych w wybranych obszarach działalności PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (29 listopada 2024 r.).
Jak wynika z tytułu w tym najodleglejszym miejscu, które leży za siedmiokrotnym ogrodzeniem ma znajdować się spółka. Czasem bywa to niedostępna i mroczna spółka, a czasem szczęśliwa i wolna od znojów i nieszczęść. Zaczynajmy i sami ocenicie nasi wierni czytelnicy.
Od czasu powołania obecnego zarządu naszej „bajkowej spółki” praktycznie nie ma tygodnia aby nie pojawiała się oficjalna informacja o zmianach kadrowych na „kluczowych stanowiskach menedżerskich”. Dyrektorzy i ich zastępcy na poziomie zakładów, centrali, regionów i pozostałych jednostek organizacyjnych, członkowie rad nadzorczych i zarządów spółek zależnych, z całą pewnością nie mogą spać spokojnie – w szczególności ci, którzy sprawowali swoje funkcje w czasach poprzedzających zmianę zarządu. Oczywiście należy pominąć przypadki osób, które mając stosowne uprawnienia postanowiły z własnej woli zakończyć karierę zawodową odchodząc na emeryturę.
Po przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym 20 grudnia 2024 r. został powołany nowy zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Stanowisko prezesa od 1 lutego 2025 r. obejmie Agnieszka Wasilewska-Semail. Do zarządu, który rozpocznie pracę w styczniu 2025 r., zostali powołani ponadto Artur Warsocki, Sebastian Miller i Paweł Miłek.
W dniu 17 grudnia 2024 r. odbyło się spotkanie związków zawodowych działających w PLK z Piotrem Wyborskim, prezesem PLK oraz Magdaleną Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Centrali Spółki. Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Sikora przewodniczący, Zdzisław Jasiński, Piotr Pazera i Roman Kowalski, członkowie Prezydium.
13 grudnia 2024 r., w 43. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego NSZZ ”Solidarność” w całej Polsce organizowała uroczystości poświęcone ofiarom komunistów rządzących w PRL.
13 grudnia 1981 r., formalnie decyzją Rady Państwa (antydatowaną na 12 grudnia), a faktycznie na polecenie gen. Wojciecha Jaruzelskiego, wprowadzono w Polsce stan wojenny. W nocnej operacji z 12 na 13 grudnia wzięło udział ponad 30 tys. funkcjonariuszy MSW i ponad 70 tys. żołnierzy. Powołano Wojskową Radę Ocalenia Narodowego – niekonstytucyjny organ, pozbawiony realnej władzy, którą w rzeczywistości dzierżyła grupa partyjnych działaczy i wojskowych, skupiona wokół Jaruzelskiego.
W dniu 12 grudnia 2024 r. w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) odbyło się spotkanie w celu wypracowania działań zapobiegawczych wydarzeniom typu SPAD (z ang. Signal Passed at Danger). Zdarzenia SPAD to niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia.
„Solidarność” organizuje różne akcje związane z realizacją swoich zadań statutowych. Swoją aktywność, związek prowadzi w wielu obszarach. Jednak nic się nie dzieje samo. Aby móc działać potrzebni są właściwi ludzie, którzy dadzą przykład i bezinteresownie podejmą trud organizacyjnej pracy dla dobra wspólnego.
W ostatnich dniach pracodawcy zrzeszeni w Związku Pracodawców Kolejowych uzgodnili ceny i opłaty za nabycie Ulgowych Usług Transportowych (UUT) w 2025 r. Ich wzrost nastąpił zgodnie z obowiązującym od listopada 2013 r. porozumieniem (czy ktoś jeszcze pamięta, że właśnie w 2013 r. o obronie ulg przejazdowych odbył się strajk, z efektów którego ochoczo korzystają do dziś nawet osoby nie będące członkiem związku zawodowego ...) i wyniósł 1,3% w porównaniu do cen z 2024 r. Natomiast zakres uprawnień pozostał bez zmian.

4 grudnia 2024 r. w siedzibie oddziału Regionu Mazowsze odbyło się zebranie Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” działającej w Zakładzie Linii Kolejowych w Siedlcach.
Obrady prowadził przewodniczący komisji Sylwester Czyżyk. Składało się ono z dwóch części.

Galeria
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od wielu lat realizują szeroki wachlarz inwestycji kolejowych, których celem jest modernizacja infrastruktury kolejowej w Polsce, rozwój nowoczesnych linii oraz zwiększenie liczby i jakości przewozów pasażerskich i towarowych.
Warto zadać sobie pytanie: kto realizuje te projekty w Spółce PLK? Być może ten artykuł pomoże dostrzec i docenić trud inwestycyjny „kolejarzy”. Bez nas nie ma i nie będzie inwestycji, bo… zwyczajnie same się nie zrealizują! Nad prawidłowym przebiegiem procesu inwestycyjnego czuwa sztab ludzi: wyspecjalizowana kadra fachowców z wielu branż.
W dniu 3 grudnia 2024 r. w siedzibie sekcji odbyło się ostatnie w tym roku kalendarzowym zebranie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Porządek obrad obejmował najważniejsze sprawy, którymi w ostatnim czasie zajmowała się SZIK.

Galeria
29 listopada 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (29 października 2024 r.).
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” 18 listopada 2024 r. zorganizowała w Katowicach uroczystą galę z okazji Święta Kolejarza. To doniosłe wydarzenie zgromadziło znamienitych gości, w tym przedstawicieli najwyższych władz państwowych, samorządowych i kolejowych. Wśród honorowych uczestników znaleźli się m.in. Pan Andrzej Dera - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Pan Adam Zaczkowski – I Wicewojewoda Śląski, a także Panowie Andrzej Bułczyński – Członek Zarządu PKP S.A. i Marcin Mochocki – Członek Zarządu PKP PLK S.A.

Galeria
W dniach 9-10 listopada 2024 r. odbyła się 41. Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy do Matki Bożej Częstochowskiej na Jasną Górę. Wydarzenie zgromadziło setki przedstawicieli środowiska kolejarskiego z całej Polski, którzy przybyli, aby oddać hołd Matce Bożej Częstochowskiej, modlić się za swoje rodziny oraz o pomyślność dla polskiej kolei i wszystkich pracowników sektora kolejowego.

Galeria

„Wielkiej Polski moc to my!” (hasło tegorocznego Marszu) to fragment Hymnu Młodych, polskiej pieśni narodowej, współcześnie śpiewanej jako hymn Młodzieży Wszechpolskiej, która wraz z Ruchem Narodowym, odpowiada za organizację Marszu Niepodległości od wielu lat. Pieśń powstała w 1926 roku wykonywana jest na melodię „Warszawianki 1831 roku”, autorem słów jest Jan Kasprowicz.
„Wielkiej Polski moc to my!” jest zatem hasłem wpisanym w polskie dziedzictwo narodowe. Wzięte na sztandary Marszu Niepodległości będzie postulatem, który poniesiemy ulicami Warszawy w dniu 11 listopada 2024 roku – postulatem politycznym, gospodarczym i społeczno-kulturowym.
Tyle wynosić będzie wysokość nagrody pieniężnej z okazji Święta Kolejarza w 2024 r. (wg. ZUZP pracownik zatrudniony na kolei powyżej 1 roku nabywa prawo do ww. nagrody w wysokości 10% jednomiesięcznego przeciętnego wynagrodzenia w PLK za rok poprzedni, która wyniosła 8 153,93 zł. stąd kwota 815,39 zł).
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” pod koniec października br. wystąpiła do Zarządu PLK z wnioskiem o podwyższenie tej nagrody. Takie stanowisko przyjęła na swoim październikowym zebraniu Rada SZIK.
29 października 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK obradowała na comiesięcznym posiedzeniu w składzie rozszerzonym, dziewięcioosobowym. Walne PLK powołało końcem września br. na członka Rady Pana Kazimierza Karolczaka (przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii). Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (19 września 2024 r.).
Z udziałem zaproszonych gości: Henryka Sikory, przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) i Adama Janika, dyrektora Zakładu Maszyn Torowych (IM) w dniach 24-25 października 2024 r. w Krakowie odbyło się posiedzenie Komisji Zakładowej (KZ).
20 października 2024 r. w Kaplicy Dworca Głównego PKP oraz przy Pomniku św. Katarzyny Aleksandryjskiej odbyły się uroczystości upamiętniające 44 rocznicę Protestu Głodowego Kolejarzy.
Patronat Honorowy nad uroczystościami objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Pan Andrzej Duda.

Galeria
Członkowie Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniach od 16 do 17 października br. w Katowicach prowadzili obrady, na które w drugim dniu zaproszony został Piotr Wyborski, prezesa PLK.
Takie zestawienie osobowe pozwoliło usłyszeć głos przedstawicieli Rady reprezentujących wszystkich jednostki organizacyjne naszej Spółki. Liderzy organizacji przypisanych terytorialnie do każdej części Polski mogli poruszać problemy z całego obszaru, którym zajmuje się PLK. Z kolei obecność zaproszonego gościa pozwoliła na prawdziwą interakcję w ramach dialogu społecznego przedstawicieli Rady SZIK.

Galeria
Obradująca 16 i 17 października br. Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wypracowała kilka dokumentów. Najważniejszym z nich (który jest reakcją na aktualną sytuację w PLK) jest obszerne stanowisko ws. nakładania dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Związek wyraził w nim swój sprzeciw wobec nasilającym się działaniom administracji kolejowej, które nakładają wciąż nowe – dodatkowe obowiązki na dyżurnych ruchu. W trakcie obrad jeden z uczestników trafnie określił aktualną sytuację – „dyżurny ruchu jest od bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, a nie do prowadzenia dokumentacji, a tu znowu zmiana Instrukcji Ir-1 i narzucanie kolejnego obowiązku ...”. Stanowisko trafiło m.in. do Zarządu PLK. Zachęcamy do jego przeczytania i kolportowania wśród pracowników inżynierii ruchu.
Nie samą pracą człowiek żyje! Człowiek potrzebuje również odpoczynku, relacji, rozrywki i rozwoju. Biorąc sobie te słowa do serca, w ostatni czwartek 10 października br. członkowie związku „Solidarność” zrzeszeni w Centrum Realizacji Inwestycji (CRI) wzięli udział w dwudniowym wyjeździe integracyjnym w Zakopanem.
Był to pierwszy taki wyjazd  zorganizowany przez Komisję Zakładową NSZZ „Solidarność” w Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie, w której mógł wziąć udział każdy członek „Solidarności”. Wyjazd ten miał na celu nie tylko odpoczynek od pracy zawodowej, ale przede wszystkim umożliwienie bliższego poznania się, wzmocnienie więzi i wymiany doświadczeń. Zakopane, będące jednym z najpopularniejszych górskich kurortów, stało się idealnym miejscem.

Galeria
Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” 17 września br. przyjęła swoje stanowisko w sprawie zmian w Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1. Wyraziła w nim swój sprzeciw do zmian, które nakładają na dyżurnego ruchu dodatkowy obowiązek informowania maszynisty (w opisanych w instrukcji sytuacjach). Zmiana stanowi, że dyżurny ruchu „podaje sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym dopiero po nawiązaniu łączności przez maszynistę lub sam powiadamia go o zmienionej organizacji ruchu”. Naszym zdaniem taka zmiana jest nie potrzebna. To przeniesienie odpowiedzialności za błędy maszynisty na dyżurnego ruchu co czyni go współodpowiedzialnym niemal w każdej kontrowersyjnej sytuacji.
A co na to PLK?
Krajowy Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność” zorganizował we współpracy z działem szkoleń Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” dwa specjalistyczne szkolenia związkowe (we wrześniu i październiku br.). Wśród uczestników było dziesięciu przedstawicieli Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej.
Pierwsze z nich uczyło tworzenia - opracowania różnych form informacji oraz komunikowania się głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Drugie ukazywało wszystko to co powinno charakteryzować lidera związkowego.
Pracownicy PKP Cargo stracili możliwość powoływania swojego przedstawiciela do zarządu spółki – wynika z uchwał poniedziałkowego walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki.
Akcjonariusze zdecydowali w poniedziałek o skreśleniu zapisu w statucie, na mocy którego rada nadzorcza wybierała jednego członka zarządu spośród kandydatów przedstawionych przez pracowników. Walne zgromadzenie zdecydowało też, że pracownicy będą mogli powołać do rady nadzorczej jednego przedstawiciela, a nie trzech jak dotychczas.
19 września 2024 r.
Rada Nadzorcza PLK spotkała się na comiesięcznym posiedzeniu, które odbyło się w siedzibie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprzedziło je spotkanie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, który zajmował się raportami z audytów wewnętrznych w wybranych obszarach działalności PLK.
Obrady rozpoczęły sprawy proceduralne, przyjęcie porządku obrad oraz protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady (22 sierpnia 2024 r.).
26 września 2024 r. przed siedzibą Ministerstwa Infrastruktury odbyła się pikieta przeciwko zwolnieniom ponad 4 tyś pracowników PKP Cargo (ok. 30 proc. załogi spółki).
To co teraz dzieje się w PKP Cargo to jawne łamanie praw pracowniczych i związkowych pod przykrywką „postępowania sanacyjnego”.

Galeria
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) w swojej aktywności zajmuje się również problemem braku wymaganych obsad w zespołach pracowniczych w PLK. Przykładem tego jest choćby nasze wystąpienie do Centrali Spółki w sprawie zatrudnienia w zespole utrzymania i konserwacji drogi kolejowej. Ważnym zagadnieniem jest funkcjonowanie zespołów szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej w ISE i braków kadrowych w tym zespole.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” przekazała do Centrali PLK Stanowisko nr 2/24 Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” z dnia 17 września 2024 r. ws. wprowadzenia zmiany do Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1.
Jednocześnie związek zaapelował o rewizję wprowadzonych zmian, tak aby były one jednoznaczne i nie powodowały w każdym przypadku współodpowiedzialnego pracownika PLK (dyżurnego ruchu).
Jak wynika z informacji udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce w 2022 r. aktywnie działało 11 656 organizacji związków zawodowych, funkcjonujących na różnych szczeblach. Osoby zrzeszone w związkach zawodowych stanowiły 4,7% w odniesieniu do dorosłej ludności Polski oraz 14,8% zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w zakładach zatrudniających powyżej 9 osób.
Wyżej wskazane liczby wskazują, że stosunkowo duża liczba podmiotów działających jako związek zawodowy w oparciu o przepisy ustawy o związkach zawodowych sprawuje kontrolę nad danymi osobowymi znaczącej części społeczeństwa.
Skuteczne i sprawne funkcjonowanie związków zawodowych nie jest możliwe, jeżeli osoby w nich zrzeszone, a także opinia publiczna, przestaną im ufać. Do spadku zaufania członków związku zawodowego do zrzeszającej ich organizacji mogą potencjalnie przyczynić się m.in. negatywne zdarzenia związane z przetwarzaniem danych osobowych.
17 września 2024 r. w siedzibie sekcji obradowała Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). To pierwsze po wakacyjne zebranie zdominowane zostało wydarzeniami z posiedzenia Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK. 11.09.2024 r.) W tym dniu podjęto uchwałę, która przekształciła Radę KSK w Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy, a także decyzje o oflagowaniu siedzib i pikiecie przed MI 26.09.2024 r.

Galeria
„Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”. Pod takim hasłem 14 września 2024 r. odbyła się XXII Ogólnopolska Pielgrzymka Kolejarzy do bazyliki Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach.
Uroczystej Mszy św., przewodniczył bp Jan Zając. Wśród koncelebrantów byli duszpasterze kolejowi, w tym: ks. Eugeniusz Zarębiński, krajowy duszpasterz kolejarzy, ks. Ryszard Marciniak, animator Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich i ks. Grzegorz Szewczyk, duszpasterz kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej.

Galeria
Film z wyprawy do źródeł Wisły, czyli III górski trekking na Baranią Górę
W dniu 11 września 2024 r. obradowała Rada Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK). Jej głównym tematem była dramatyczna sytuacja w PKP Cargo w restrukturyzacji (Cargo).
To co dzieje się w Polsce to komuna, której z racji wieku nie przeżyłem, ale czytałem o tym w książkach – powiedział Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, który był gościem Rady.
Pielgrzymka odbędzie się tradycyjnie w drugą sobotę miesiąca 14 września pod hasłem „Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”.
Do udziału w XXII Ogólnopolskiej Pielgrzymce Kolejarzy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach zapraszają krakowscy kolejarze wraz z Duszpasterzem Kolejarzy Archidiecezji Krakowskiej ks. prałatem Grzegorzem Szewczykiem w łączności z Duszpasterzem Krajowym ks. prałatem Eugeniuszem Zarębińskim, Moderatorem Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich ks. Ryszardem Marciniakiem oraz Zarządem KSKP.

Plakat
W dniu 6 września 2024 r. po raz trzeci, miłośnicy pieszych wędrówek po górach, stawili się na III górskim trekkingu zorganizowanym przez Sekcję Zawodową Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK). Tym razem (w poprzednich trekkingach były to szczyty Pilsko i Wielka Racza) naszym celem było wejście na drugi co do wysokości szczyt Beskidu Śląskiego Baranią Górę (1220 m.).

Galeria
Ponad dwie godziny trwała spontaniczna blokada torów w Katowicach w obronie zwalnianych pracowników PKP Cargo i PKP Cargotabor. W obu tych spółkach w ramach zwolnień grupowych pracę ma stracić blisko 5 tys. ludzi, czyli prawie 30 proc. zatrudnionych.

Galeria
1 września 2024 r. obchodziliśmy 85 rocznicę wybuchu II wojny światowej – jednej z najtragiczniejszych kart w historii ludzkości. Wśród pierwszych ofiar brutalnej napaści hitlerowskich Niemiec znaleźli się niezłomni kolejarze ze stacji w Szymankowie, którzy stanęli w obronie Ojczyzny, oddając swoje życie w imię wolności. Każdego roku kolejowa „Solidarność” z głębokim szacunkiem oddaje hołd tym niezwykłym bohaterom, łącząc się w modlitwie za ich dusze oraz za wszystkie ofiary tamtych tragicznych dni.

Galeria
31 sierpnia 1980 r. podpisano porozumienia gdańskie, kończące strajk w Stoczni Gdańskiej. Jest to data historyczna, jedna z najważniejszych w historii Polski. To także data, która zapoczątkowała polityczne i społeczne zmiany w naszej ojczyźnie, aby z czasem przyczynić się do upadku komunistycznych dyktatur w całej Europie środkowo-wschodniej.

Galeria
W ostatnich miesiącach eksperci od optymalizacji z Centrali PLK wymyślają różne pomysły zmierzające do zmniejszenia zatrudnienia w inżynierii ruchu. Dotyczą one głównie ograniczenia ilości zwrotniczych, a tym co zostaną, dodania obowiązków (oględziny dwa razy większej ilości rozjazdów często na większym obszarze z koniecznością przemieszczania się samochodem lub pociągiem albo pieszo). Decyzje dotyczą także zmiany systemu czasu pracy z 12 godzinowej zmiany roboczej na 10 albo 8 – godzinową.
W dniu 21.08.2024 r. w siedzibie Krajowej Sekcji Kolejarzy odbyło się zebranie zespołu problemowego do spraw inżynierii ruchu działającego w Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”. Oprócz związkowców uczestniczyli w nim także przedstawiciele Centrali PLK, Magdalena Jończyk, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych i Adam Zdrojewski, dyrektor Biura Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej.
Głównym tematem dyskusji były problemy występujące na co dzień w inżynierii ruchu, likwidacja posterunków zwrotniczego - reorganizacja pracy, skrócenie czasu pracy oraz zwiększenie obowiązków i czynności innym zespołom pracowniczym.

Galeria
Jednymi z pierwszych ofiar niemieckiej napaści byli Polscy kolejarze i celnicy, a także mieszkańcy ze stacji w Szymankowie. Niemcy zamordowali 21 Polaków. Było to 13 kolejarzy i 2 członków ich rodzin oraz 5 inspektorów celnych i 1 żołnierz WP o pseudonimie „Konrad” (oficer polskiego wywiadu). Powód był prosty: zginęli tylko dlatego, że byli Polakami.
Ginąc w obronie Ojczyzny, zapisali bolesną, ale i chwalebną kartę w polskiej historii i odtąd są bohaterami, obecnymi na zawsze w naszej pamięci.
Poprzez ten mężny czyn, kolejarzom i celnikom udało się ostrzec polskich żołnierzy broniących mostów tczewskich oraz zatrzymać niemiecki pociąg z żołnierzami, którzy zamierzali go opanować. Działania te przyczyniły się do niepowodzenia niemieckich planów przejęcia mostów w Tczewie, które miały umożliwić szybki przerzut wojska na drugą stronę Wisły i przejmowanie polskich terenów.

2025. Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ "Solidarność". © Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wróć do spisu treści